Inleiding
Al vele jaren volgen vele mensen op vrijwel dezelfde wijze hen IT trainingen: klassikaal en op een bepaalde locatie. Al het lesstof wordt klassikaal behandeld door een ervaren trainer. Thuisstudie vindt wel plaats maar alleen in de context van voorbereiding op een examen of om bepaalde zaken beter ‘tussen de oren te krijgen’.
Echter, zelfstudie maakt er weinig of totaal geen onderdeel vanuit en dat is jammer. Een aantal jaren was dat begrijpelijk omdat het lesmateriaal en de benodigde omgevingen veelal fysieke beperkingen hadden waardoor deze niet eenvoudig (of zelfs helemaal niet) op afstand veilig en verantwoord te ontsluiten waren.
Hoeveel is er nu veranderd!
Fast forward naar nu
Tegenwoordig is al het lesmateriaal digitaal en daardoor vanaf elke locatie te benaderen. Daarbij is het onderwerp van de desbetreffende IT training ook niet meer gebonden aan een specifieke locatie. Sterker nog, het is vanaf elke locatie veilig te benaderen, mits er maar een werkende internetverbinding voorhanden is. Lang leve de cloud!
Een tweede prachtige ontwikkeling is dat het lesmateriaal niet meer alleen uit platte tekst bestaat maar verrijkt is met (veelal YouTube) video’s. Onderzoek wijst uit dat het bekijken van een goede instructievideo beter en sneller land dan het lezen van de tekst alleen. Dit laatste duurt niet alleen veel langer maar beklijft ook veel minder goed en zakt dan ook sneller weg. Een van de redenen is dat onze hersenen veel beter beeld en geluid verwerken en vastleggen, dan platte tekst.
Kortom, tegenwoordig leent veel er zich voor om te kiezen voor een andere benadering om al het lesstof tot je te nemen: je bent immers niet meer gebonden aan een specifieke locatie en de content van het lesmateriaal (tekst, video’s e.d.) i.c.m. de online cloud gebaseerde labs, laat een andere lesmethodiek ook toe dan alleen 100% klassikaal.
100% zelfstudie?
Hoe mooi zou het zijn wanneer je niet meer naar een specifieke locatie voor jouw IT training zou moeten reizen maar volledig anywhere en anytime kan studeren wanneer het jou uitkomt?
Dit dacht Microsoft een aantal jaren geleden toen ze de MOOCs (veelal gratis(!)) beschikbaar stelden, de Massive Open Online Courses. Niks meer klassikaal, alles 100% online!
De eerste signalen overtroffen hen stoutste verwachtingen: duizenden cursisten schreven zich wekelijks in! Microsoft was al helemaal in jubelstemming en stond dan ook vol verwachting bij de spreekwoordelijke finish te wachten (het z.g. Course Completion Certificate, dat aantoont dat je de gehele training hebt doorlopen). Het zou er immers erg druk gaan worden, zo was de algemene gedachte…
Echter, het bleef opvallend stil. Te stil! Het zeer geringe aantal deelnemers die deze eindstreep daadwerkelijk behaalden stond in schril contrast met de hoge aantallen inschrijvingen. Er moest iets gebeurd zijn op het parcours zelf, dat kon niet anders.
Onderzoek wees uit dat er niet alleen enorme aantallen inschrijvingen waren maar ook zeer hoge aantallen afhakers! Hoewel er vele oorzaken hiervoor waren, voeren deze drie de boventoon:
- De cursisten liepen vast tijdens de cursus en wisten niet wie te benaderen voor hulp;
- Ze omgang met gelijkgestemden misten om ervaringen/inzichten uit te wisselen;
- Ze geen ‘stok achter de deur’ hadden om een MOOC te voltooien.
Kortom, 100% zelfstudie is niet zaligmakend en laat een tegenvallend resultaat zien qua certificeringen. Doel gemist!
Een mix van klassikaal en zelfstudie = Blended?
Waarom zou het ene (zelfstudie) het andere (klassikale) uit moeten sluiten? Waarom zou je dit niet combineren om zodoende ‘the best of both worlds’ aan elkaar te koppelen?
Dus:
- Minder klassikale dagen;
- Zelfstudie gedurende bepaalde periodes;
- Uitwisselen van ervaringen/inzichten met gelijkgestemden;
- Gelegenheid tot ondersteuning van een zeer ervaren trainer zodat je niet vastloopt;
- Zware en moeilijke onderwerpen klassikaal en centraal behandelen;
- Meerdere ijkmomenten, zodat je als cursist een duidelijke ‘stok achter de deur’ hebt;
- Een duidelijke agenda met wat er wanneer bereikt moet worden.
Dit is dan ook wat Blended wordt genoemd. Een slimme en weloverwogen keuze tussen enerzijds klassikaal leren en ervaren en zelfstudie anderzijds.
Blended = de helft qua tijdsduur van 100% klassikaal?
Hoe mooi zou dat zijn! Bijvoorbeeld: Je neemt de AZ-103 (Azure Administrator) training welke klassikaal 4 dagen duurt en levert die uit als blended met maar 2 klassikale dagen. De rest in de vorm van zelfstudie. Klaar en de volgende cursus kan omgekat worden!
Niks is minder waar dan dat! Ja, je kunt het zo aanvliegen. Alleen zal het ook hier weer opvallend stil zijn bij de finish. Velen zullen toch afhaken en wel om de drie eerder genoemde redenen. Kortom een slimmere benadering voor de conversie van 100% klassikaal naar Blended is nodig om er voor te zorgen dat het echt goed druk wordt aan de finish!
Content en gemiddelde instroomprofiel van de cursisten
In plaats daarvan wordt er gekeken naar de content van de training zelf in combinatie met het gemiddelde instroomprofiel van de cursisten. Met dat als uitgangspunt voor het leveren van Blended cursussen zorg je voor optimaal rendement (het maximale aantal cursisten dat een certificaat behaald).
Dit houdt dan ook in dat de betrokken trainers gehoord dienen te worden. Als geen ander weten zij wat voor type cursisten zij helpen en het niveau van de lesstof. Op basis daarvan komt de Blended vorm van een 100% klassikale cursus tot stand.
Vandaar dan ook dat de Blended vorm van de AZ-103 (Azure Administrator) training 3 klassikale dagen telt en geen 2 of 1. Dan blijft er een dag over voor zelfstudie.
Blended is lager aantal totale studie-uren?
Helaas gaat die vlieger niet op. In de regel geldt dat elke klassikale dag die omgezet wordt in zelfstudie, net zoveel uren kost (dus zeven a acht uur). Dit is op zich logisch want de hoeveelheid te leren lesstof verandert niet, alleen de manieren waarop deze tot zich wordt genomen.
Ook de spreiding is anders. Een klassikale training bestaat uit aaneengesloten dagen waardoor deze veelal gedurende dezelfde week afgerond kan worden. Een blended training echter bestaat uit meerdere weken waarbij de opbouw als volgt is:
- Week 01: Eerste dag klassikaal.
- Start van de cursus
- Uitreiking & activering al het cursusmateriaal
- Week 02: Zelfstudie.
- Zelfstudie
- Week 03: Afhankelijk van het totale aantal klassikale dagen:
- Totaal 3 klassikale dagen: Een klassikale terugkomdag
- Totaal 2 klassikale dagen: Zelfstudie
- Week 04: De laatste klassikale dag.
- Gelegenheid tot vragen stellen
- Klassikale behandeling van de moeilijkste stukken
Wanneer is blended voor jou geschikt?
Hoewel er meerdere zaken voor zijn te benoemen beperk ik mij tot de twee belangrijkste:
- Wanneer je niet te lang achter elkaar op het werk/opdracht gemist kunt worden;
- Wanneer je zelf kunt en wilt studeren aangevuld met klassikale dagen.
Welke Microsoft cursussen bieden wij aan als blended?
Goede vraag! Vooralsnog beginnen we met onderstaande hardlopers. Op termijn zal dit aanbod verder groeien.
- De AZ-900 (2 day): Microsoft Azure Fundaments (AZ-900) (2 Day) – Blended
- De AZ-103: Microsoft Azure Administrator (AZ-103) – Blended
- De MD-100: Windows 10 (MD-100) – Blended
- De MD-101: Managing Modern Desktops (MD-101) – Blended
En nu?
Wederom een goede vraag. Mijn advies is eenvoudig: Ervaar het zelf!
Wij bij Vijfhart geloven er 100% in en garanderen goede resultaten, zolang de cursisten de juiste inspanningen leveren (duh!). Wij zijn dan ook zeer benieuwd naar jullie ervaringen. En omdat kwaliteit bij ons voorop staat, zullen wij er alles aan doen Blended tot een succes te maken.
Feedback zien wij als een cadeautje en zullen wij dan ook belonen. Mocht onverhoopt iets niet naar wens zijn, dan zullen wij dat hoe dan ook naar volle tevredenheid van de melder oplossen. Kortom, wij geloven 100% in ons Blended aanbod.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten